Detta är konfirmation

DETTA ÄR KONFIRMATION


Varför händer onda saker i världen? Kan jag alltid vara mig själv? Vad ska jag bli i framtiden? Du är inte ensam om att fundera över livet. Varje år väljer omkring 30 000 tonåringar att konfirmeras i Svenska kyrkan. Konfirmation handlar om Gud, livet och det du tycker är viktigt.

När man konfirmerar sig pratar man om olika frågor i små eller stora grupper. Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Ofta hittar man på olika aktiviteter och provar nya saker tillsammans. Man får vara med och fira gudstjänst och andakt, veta mer om vad Bibeln och Psalmboken innehåller och hur det kan hänga ihop med vårt liv här idag.


De som leder konfirmationen är präster, pedagoger och unga ledare från kyrkan. Inga frågor eller funderingar om tro eller livet är dumma eller konstiga, du kan fråga om vad du vill.

Konfirmationsgudstjänsten formas av konfirmander och ledare

Konfirmandtidens höjdpunkt och avslutning är konfirmationsgudstjänsten. På Gransnäs sommarläger sker konfirmationen i Askeryds kyrka. Det är då man samlas i kyrkan tillsammans med släkt och vänner. Konfirmanderna medverkar på olika sätt, församlingen ber för konfirmanderna och tillsammans läser man med i kyrkans trosbekännelse. Ofta firas också nattvard.

Hur konfirmationsgudstjänsten blir beror på hur konfirmander och ledare utformar den, men några moment ingår alltid:


  • En redovisning förberedd av konfirmanden eller konfirmanderna själva.
  • Trosbekännelse, sammanfattar den kristna tron i korta satser. I snart 1700 år har människor läst samma trosbekännelse.
  • Bön med handpåläggning, är en bön om Guds välsignelse över dig och dina kamrater. Att ni ska få den kraft som behövs i olika situationer i livet.
  • Sändning, betonar att vi är sända ut i världen för att göra den bättre både för oss själva och för våra medmänniskor.

Nya kompisar och mer kunskap

Om du väljer att konfirmera dig hoppas vi att du efteråt ska känna att du fått fundera på frågor som du tycker är viktiga tillsammans med andra, att du fått många nya kompisar och haft en jätterolig tid, och att du lärt dig mer om Gud, Jesus, livet och världen. Kanske blev du mer nyfiken på kyrkan och kristen tro, och vill fortsätta i en ungdomsgrupp eller som ung konfirmandledare. Eller så var inte kristen tro något för dig, men nu vet du vad det handlar om.